Onderwijsprogramma

Het speciaal onderwijs (so) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs. 

Voorbereid op de toekomst 

Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar: 

  • Voortgezet speciaal onderwijs (vso) met uitstroomprofiel dagbesteding. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1 of 2.
  • Voortgezet speciaal onderwijs (vso) of praktijkonderwijs (pro) met uitstroomprofiel arbeidsmarkt­gericht. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 3, 4 of 5. Uitstroom naar de Entree-opleiding (mbo niveau 1) is ook mogelijk.
  • Voortgezet speciaal onderwijs (vso) of voortgezet onderwijs (vo). Deze leerlingen volgen leerroute 5, 6 of 7.

Verschillende leerroutes 

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, intensiviteit van ondersteuningsbehoeften, sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolse vaardigheden. Daarbij houden we rekening met de individuele bevorderende en belemmerende factoren van de leerling. 

Groepsplannen 

De leraar maakt elk jaar een groepsplan. Daarin staat welke leerlingen in de groep aan dezelfde doelen werken. Verder hoe de instructie verloopt en met welke middelen en methoden we werken. We maken ook doelen die gericht zijn op gedrag. Twee keer per jaar wordt het groepsplan geëvalueerd. We kijken dan welke doelen wel en niet gehaald zijn, waarom dit zo is en wat er bijgesteld moet worden. 

Leerstof 

De leerstof heeft een centrale plaats in ons onderwijs en is aangepast aan het niveau van je kind. We werken in thema’s. Zo maken we leren leuker en zorgen we voor meer motivatie. In de les gebruiken we verschillende digitale programma’s. 

Hoofdvakken 

Onze hoofdvakken zijn rekenen, taal, aanvankelijk lezen, voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven, spelling en wereldoriëntatie. We werken met meerdere instructieniveaus in een klas. 

Sociale vaardigheden 

Op school besteden we structureel aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden. Veel van onze leerlingen hebben hier extra ondersteuning bij nodig. Voor het vergroten van sociale vaardigheden gebruiken we de methode Leefstijl. In deze methode worden een positieve houding en gedrag gestimuleerd. We benoemen welk gedrag we graag willen zien. Leerlingen oefenen met activiteiten en opdrachten in de klas. 

Marieke vertelt over de algemene sfeer en het onderwijsaanbod op De Vaart. Hierbij beschrijft ze ook het pedagogisch klimaat.